Tuesday, February 26, 2008

Dilema LAB

Stiam ca RGB reprezinta modelul aditiv iar CMYK pe cel substractiv dar pentru ca LAB este device independent, cu alte cuvinte nu fiinteaza in legile fizicii, habar nu aveam ce face. Ei bine, azi, cufundat intr-un tutorial Photoshop, mi-am dat seama de un lucru interesant (pe care sunt convins ca doar eu nu il stiam). Cele doua canale dilii din modul LAB reprezinta Tint si Color temperature. Mai exact, canalul a reprezinta Tint (verde/magenta), iar canalul b reprezinta Color Temperature (galben/albastru).

Nu stiu daca imi foloseste la ceva. Am o banuiala totusi ca ma poate ajuta. El separa 2 culori primare de doua secundare, verde de magenta (rosu+albastru) si albastru de galben (rosu+verde). Asta inseamna noi optiuni pentru Channel masking. Ma rog, imi dau seama ca nu este neaparat o metoda mai buna decat altele, daca vreau sa separ spre exemplu albastru de galben (rosu+verde) cu siguranta albastrul va avea rosu si/sau verde in el (deci va fi intr-o oarecare masura cyan sau magenta). Imi vine in minte meniul Selective Color care merge in CMYK deci in cazul de fata pot scoate ceva cyan si/sau magenta din albastru.

Intrebarea evidenta este de ce nu as putea folosi Color Range pentru a selecta albastrul. Buna intrebare. Se poate. Dar fiind vorba de Channel masking, am tot Photoshop-ul la indemana pentru a subjuga canalul alfa pe cand Color Range fiind o selectie am la dispozitie doar acele selection tools + Refine Edge si/sau Modify. Ma rog, dupa Color Range vine imediat Alpha Channel din selectie dar tot trebuie sa trec prin ea.

In orice caz, va fi nevoie de Levels pentru a pune la respect acel Alpha Channel pe care il creez in LAB deci se vor pierde anumite nuante de albastru (ca la orice Alpha Channel, din punctul asta de vedere nu este cu nimic mai special). Exceptie de la aceasta regula sunt acele rare situatii in care conduc Photoshop-ul cu mana de fier si fac un Alpha Channel (sau mai multe) cu Calculations.

Deci? Moft sau nu?

Poate ma lumineaza cineva :)


P.S. vroiam sa imi exprim aceasta problema printr-un filmulet in care se vedea concret ce se intampla in Photoshop dar cred ca nu este cazul din moment ce nu sunt la un asemenea nivel incat sa pot posta filmulete cu mine lucrand in Photoshop, desi am impresia ca s-ar fi inteles mai usor.

0 comments: